19 May 2008

TDM quits UMNO; for now


It came as a shock when news flash within the net and smses that Tun Dr Mahathir (TDM) has quit UMNO, for now. He announced his resignation from UMNO during a meeting with fellow Kedahans. For someone who is so surprising, this would be an ultimate surprise from him. I wonder how many more would dare to replicate his action. 5...100, even 1000 UMNO members? We shall wait and see.

Update:
from rocky's bru - Sanusi Junid, the former MB of Kedah, someone who is very close linked to TDM in his latest crusade has also resigned from UMNO. Wohoo.. interesting.

Most of the prime bloggers has the report on TDM latest action. You could read it here , here and at Datuk Kadir Jasin.
I could only share my views on this latest event through my comment on AKJ's Blog
as the followings:

"Salam Dato AKJ,

Tindakan TDM kali ini begitu drastik dan mengejutkan. Namun pada hemat saya, adalah menjadi kebiasaan bagi TDM untuk melakukan sesuatu yang mengejutkan dalam usaha beliau mencapai sesuatu.

Saya amat berharap tindakan drastik beliau kali ini merupakan satu tindakan "calculated risk" agar apa jua yang dicitakan oleh beliau akan tercapai; walaupun tidak sepenuhnya, tetapi biarlah mesej itu jelas sehingga ke pucuk pimpinan UMNO.

Saya amat risau sekiranya tindakan beliau ini hanya dianggap sebagai 'tindakan menagih simpati seorang bekas pimpinan UMNO' oleh pembesar2 UMNO yang setia dibelakang PM malah mungkin ada yang lebih berani mengandaikan TDM sudah dihujung waktu dalam perjuangannya.

Namun begitu di satu sudut, perkiraan TDM ini mungkin akan memberi kemenangan moral kepada DSAI dalam usahanya menjatuhkan kerajaan BN yang sudah menjadi kucar kacir sekaligus mendapat majoriti mudah utk mendirikan kerajaan PR di bawah pimpinannya dalam waktu terdekat ini. Maka bekas mentornya, TDM wajar diberi ucapan terima kasih kerana membantu mempercepat usaha DSAI itu.

Di satu sudut pula, kelibat ahli-ahli UMNO yang selama ini bergantung harapan kepada UMNO sebagai wadah perjuangan akan keliru dan sedih dengan tindakan TDM ini. Mereka pasti dalam keadaan dilemma samada perlu mengambil tindakan yang serupa atau sebaliknya. Jgnlah hendaknya kerana pertembungan kepimpinan ini (TDM vs PM) rakyat yang tidak bersalah juga akan terkena tempelaknya.

Yang pasti tindakan TDM ini akan mengundang 1001 persoalan. Adakah Datuk Mukhriz akan mengikut jejak langkah ayahnya? Bagaimana reaksi Tengku Razaleigh dalam perkembangan terbaru ini? Adakah pendakwaan terhadap TDM berkenaan kes lantikan hakim akan dipercepatkan memandangkan TDM bukan lagi 'liabiliti' kepada UMNO? Siapakah yang akan mendapat "ketawa terakhir"(the last laugh)?
Senario politik Malaysia terutamanya UMNO memang tidak pernah lari dari kontroversi setiap 10 tahun semenjak penubuhan UMNO baru 1988. Ini merupakan satu pattern yang amat menarik perhatian..."




No comments: