20 May 2008

TDM's UMNO resignation : What i have to say?

TDM announced his resignation here and this is how i responded in his weblog;
"Salam Tun,
seperti mana yang saya nukilkan di weblog Datuk AKJ, ingin juga saya katakan di sini. Apapun 'kejutan' yang Tun lakukan ini biarlah adalah satu tindakan 'calculated risk' demi memartabatkan kembali maruah bangsa yang sedikit tercalar.
Saya percaya sebelum ini sudah puas Tun mencuba dengan cara berlembut ibarat 'tarik rambut di dalam tepung'.. Sayang, pembesar negara cukup liat untuk menerima teguran2 Tun. Mungkin itulah yang dikatakan 'dugaan nikmat' yang Tuhan berikan.. Bukan semua pemimpin spt Tun, sanggup turun kuasa ketika masih popular.
Apa jua persengketaan antara Tun dan PM, janganlah tempelaknya itu terkena tempias kepada rakyat. Saya akan lebih sedih apabila keadaan itu berlaku.. lebih sedih dari pengunduran Tun ini dan lebih lagi sedih dari kekalahan UMNO pada PRU yg lepas. Saya pohon ada hikmah dari pengunduran Tun ini demi perpaduan melayu seluruhnya.
UMNO mungkin akan menjadi seperti GOLKAR di Indonesia, Congress di India mahupun koumintang di Taiwan. Peralihan kuasa dan pemulihan pendekatan merupakan cara terbaik utk menyelamatkan UMNO. Saya kira ini adalah pengorbanan Tun utk UMNO 1946 dan juga UMNO baru 88. Yang pasti menarik perhatian saya.. setiap 10 tahun masa berlalu UMNO pasti akan bergolak.. adakah 2008 akan menjadi titik penyudahan UMNO? atau UMNO mampu untuk terus bertahan hingga ke 2018?"

No comments: